We need your support!

 

The webTV funds are running low.  Help us fund the next free Formula Offroad broadcast on SMKplay.se   Read More...

 

Amount to donate



 



Formula Offroad NEZ Cup #3 & #4 Danmark 2010

 

Formula Offroad NEZ Cup #3 & #4 Danmark

 

Text: Sofia Johansson  Foto: Palli Kristmundsson Film: Mats

 



 


En stor sandgrop, likt en krater mitt i naturen. Grönskande ängar och hagar runt om uppe på platåerna med kor som betar lugnt. Mitt i denna grop bland sand och stenhögar kördes Danmarks Formula Offroadtävlingar, deltävlinar 4 och 5 i NEZcupen.
Gropens namn är Stjær grustag och ligger strax utanför Århus i Danmark.

Lördagens Formula tävling bestod av 7 st. tekniska banor. Vissa av dessa banor blev mycket svårare av de ihållande regn som sköljde över förare, funktionärer och publik. Sanden blev mycket tungjobbad och blev som slam då bilarna möjlde sig fram.
I denna tävling kunde inte Sverige representera med några förare på grund av bruten handled, dålig rygg och ekonomi som satte stopp. Vi håller tummarna att de kommer igen till nästa tävling som går i Finland i augusti.

Den riktig inbitna Formulapubliken trotsade regnet och blåsten, de kom då förarna körde i testbanan strax innan start. Det blev en skön och behaglig stämning allt eftersom den Danska publiken ramlade in. De var glada och pratade mycket med varandra trots regnet, ölen som såldes på plats i stora plastmuggar gjorde att deras humör hölls på topp. Stämningen var mycket god.
Solen tittade fram ibland och värmde de frusna vilket gav hopp längre fram på dagen och till söndagens körning.
Funktionärerna som sprang i backarna hade sandblandad lera upp till knäna. Skor och handskar hade fått ett tjockt lager sandinpackning och alla hade då fått en skön sandbrun färg.

Jon Örn Ingleifsson
Jon Örn Inglefsson från Island, fjolårets NEZ Cupvinnare, stampade plattan i botten på lördagens första bana. Han lät bilen klättra smidigt och snabbt upp för backarna och rattade in bilen mellan 350 poängsportarna. Publiken jublade och speakern skrek i mikrofonen så det dånade mellan högtalarna. Jon Örn hade visat de andra var skåpet skulle stå. Efter en kanonstart med otroligt bra körning av Islänningen sprang oturen ikapp honom, motorblocket i hans bil Kórdrengurinn sprack. Resten av dagen gick åt att leta ett nytt motorblock till bilen i hela Danmark men utan resultat.

 

Jon fick på söndagen sätta sig i Jørgen Paulsens Modifiedbil med mjukisrosapantern som sällskap. I Unlimitid spåren blev det dock något tungkört för honom så han på en 6:e plats även på söndagen.

 

På lördagen tog Roar Johansen från Norge 1:a platsen med teamkompisen Arne Johannessen hack i häl som 2:a. Arne fick bryta lördagens sista bana på grund av växellådshaveri. Kvällen och natten till söndagen rustades växellådan med hjälp av Doffen. Många tänker sig nu, vem eller vad är Doffen?
Arne och Roar har Doffen till hjälp, han är den otrolige bilmecken som inte behöver veta eller se vad som har händer med bilarna, han hör redan då de är backen vad som är fel. Han går då iväg till reservdelshörnan i teamets buss och letar fram de delar som behövs medans bilen transporteras in i depån.
Doffen är en farbror i 50 årsåldern som hängt med Arne de senaste 15 åren. Han är utbildad och jobbar som flygmekaniker. Antingen lagar han flygplan eller halvt om halvt flygande bilar. Som en kirurg pillar han isär de trasiga delarna och lagar dessa eller byter ut de, han har sina knep. Denna Doffen har alltid varit i depån med teamen kring bussarna men denna dag i Danmark gick han ut på startplattan för att kolla läget. En funktionär som känner Doffen lite sen några år tillbaka höjer ögonbrynen och med förvånad men glad blick frågar han Doffen vad han gör på startplattan. Doffen svarar skämtsamt:
"Jag har smitit!" han log så brett att leendet tog i öronen, sedan gick han vidare för att se upliningen.

Norrmannen Petter Hagström som för säsongen körde sin ny inköpta Terminator X (F.d.Fast Foot)

 

 

efter Ole Graversen som slutade köra sista säsongen 2009, gjorde lördagens värsta vurpa. Petter hamnade på sidan mitt i den branta backen och tippade över på taket. Allt regnande hade gjort sanden till gegga. Bilens tak blev som en osthyvel, bilen kanade på taket nerför backen samtidigt den skar ner i sanden och fyllde hela hytten med slam och lera. Räddningspersonal och andra funktionärer sprang snabbt till honom som hängde i sitt 5-punktsbälte. Efter hjälp att ta sig ur den geggiga bilen vinkade han åt en jublande publik och kunde sedan själv gå iväg.

 

Dagens vinnare i Unlimited blev som sagt Roar Johansen och i modified Kjetil Johnsen.




 

Söndagen hade gudarna bland molnen bättre väder att erbjuda. Stor tussar gav sjysta skuggor i sandgropen då de svepte förbi solen. Gårdagens inbitna Formula entusiaster var först på plats men de ramlade in mycket publik denna dag då de av nyfikenhet sett gårdagens reportage som Danska tv 2 hade visat på lördagskvällen.
Söndagen bestod av 5 st. tekniska banor och 1 tidbana som kördes direkt efter lunch.

I första banan i Unlimitid klassen gjorde Dansken Henrik Birkegaard en repris från lördagen, knutkorset knäcktes och kardan brott. De knakade till om bilen mitt i backen och det rasade delar, sedann blev bilen stående. Den danska bilen blev bärgad tillbaka till depån. Hoppas inte att Henrik blev knäckt av denna oturliga helg utan kommer att laga bilen och tar nya tag i nästa tävling.

I samma bana som Henrik åkte ur påbörjade Islänningen Bjarki Reynisson banan väldigt bra.

 

 

Han stod på uppåt för backen och för ögonblicket såg det ut som bilen var på väg över kanten dock lite vid sidan av målporten. Funktionärerna uppe på kanten puttade varandra framåt för att undkomma Islänningens framfart. Något händer Bjarki som aldrig riktigt når aldrig kanten. Bilen stegrar sig, hamnar på sidan, gör en volt sidlänges ner mot startplattan och hinner rulla 2-3 gånger innan bilen stannar på hjulen nere i gropen. Ett enormt sus går genom publiken och alla håller andan, speakern är tyst. 2 sekunder efter att jordens dragningskraft har fått sin vilja igenom och bilen står helt stilla så kryper Bjarki ut på bilens motorhuv. Han ställer sig upp och stäcker händerna rakt upp i himlen. Spänningen släpper lika snabbt som han föll handlöst ner för branten och hela publiken brister ut i ett jubel och enorma applåder. 

Efter lunchen, då röd Pölse såldes, flyttade sig hela publiken som en våg över området från ena sidan till den andra för att se tidbanan och de 3 sista tekniska banorna. Det var kortare, lite mer snabba kurvor, det blev intensivt och intressant.


Vinnare för dagen blev i Unlimited Arne Johannessen och i Modified Kjetil Johnsen som denna helg tog hem en dubbelseger.

Mer bilder finns här:http://galleri.smkuppsala.com/v/offroad/2010/danmark_12_13_juni/12/

Tack till er som hjälper till!!